Unieke, handgemaakte horloges van topkwaliteit. Die maken de gebroeders Bart en Tim Grönefeld. Zij zijn de derde generatie binnen een familiebedrijf en dat maakt hun bedrijfsvoering specialer dan die van concurrenten in de markt. Family office De Rendtmeesters ging in gesprek met de broers over hun bijzondere verhaal.
Elkaar dagelijks ondersteunen
“Onlangs was er een buitenlandse klant op bezoek bij ons bedrijf en die wilde absoluut zeker weten dat ik wel goed met mijn broer kon opschieten,” begint Bart Grönefeld. “Anders was het gevoel dat hij had bij ons merk toch wat aangetast. De klant was zelf namelijk ook ooit een bedrijf gestart met zijn broer en inmiddels praten ze al 15 jaar niet meer met elkaar door een zakelijk conflict. Gelukkig kon ik hem geruststellen. In mijn eentje zou ik dit bedrijf niet kunnen runnen op deze manier. We investeren grote bedragen in nieuwe horlogemodellen voor het ontwerp en de ontwikkeling. Zeker in de begintijd, toen investeerden we fors in een nieuw model zonder dat we wisten of we er klanten voor hadden. Dat is heel spannend en daarom overleggen wij alles goed met elkaar. Een echte taakverdeling is er niet, maar ik kan wel zeggen dat Tim de zakelijke broer is en ik de creatieve broer. We ondersteunen elkaar dagelijks.”
Van opa Grönefeld tot ‘The Horological Brothers’
De wortels van het familiebedrijf liggen bij de opa van Bart en Tim, Johan Grönefeld. Hij begon in 1912 als horlogemaker. Daarnaast zorgde hij er ook voor dat het mechanisch uurwerk van de Sint-Plechelmusbasiliek, waar hij op uitkeek met zijn winkel, perfect bleef werken. Doordat hij een enorm goede horlogemaker was, creatief en inventief, maakte hij al snel naam tot ver buiten Oldenzaal.
Toen Johan in 1974 overleed, nam zijn zoon Sjef Grönefeld de taak over om het uurwerk van de basiliek in orde te houden. Aan de Steenstraat in Oldenzaal had Johan de winkel en werkplaats van zijn vader al eerder overgenomen. Binnen de muren van deze magische plek hoorden Bart en Tim Grönefeld al sinds hun jeugd het tikken van klokken en horloges. Hier begon hun voorliefde voor het vak als derde generatie. Hier liggen de wortels van ‘The Horological Brothers’.
Kippenvel van complexe horloges
Oorspronkelijk was het de bedoeling van Bart Grönefeld om samen met zijn broer Tim de winkel van hun ouders over te nemen. Daarom gingen zij op zoek naar een opleiding die hierbij paste. Dat was maar één school, aldus Grönefeld, de vakschool in Schoonhoven: “Die biedt het hele programma dat je nodig hebt als juwelier, goudsmid, zilversmid, graveur en horlogemaker. Aangezien Tim en ik behoorlijk technisch aangelegd zijn, gingen we naar deze mbo-opleiding. Op mijn negentiende was ik daar klaar en dat vond ik nog te jong om bij mijn ouders in de winkel te gaan werken. Daarom vertrok ik naar Zwitserland om daar dé gespecialiseerde opleiding te volgen voor horlogemakers. Daarna ben ik in Londen gaan werken om werk- en levenservaring op te doen.”
Maar zelfs na het opdoen van werkervaring was er nog meer te leren. Bart Grönefeld volgde een opleiding voor complexe horloges, met bijvoorbeeld eeuwigdurende kalenders of andere bijzondere mechanieken. Grönefeld: “Mijn docent nam zulke horloges mee van honderden jaren oud. Toen ik dat zag, kreeg ik gewoon kippenvel. Dat horlogemakers zo veel tijd konden spenderen aan zoiets moois. Dat vond ik zo bijzonder, toen wist ik wat ik wilde gaan doen.”
De Champions League van horlogeland
Op zijn 21e werkte Bart Grönefeld in Zwitserland al aan de crème de la crème op horlogegebied. Na drie maanden werd hij al verantwoordelijk gemaakt voor de werkplaats met 5 mensen. Twee jaar later kwam broer Tim in dezelfde werkplaats te werken. Vanaf dat moment runden ze deze samen, met hun eigen specialismen. Toen ze 7 jaar later vertrokken, werkten er 35 mensen.
Tim Grönefeld: “Vroeger waren we gewoon broers, maar toen we samen gingen wonen en alleen nog maar met horloges bezig waren, begon onze vriendschap pas echt. Na jaren in Zwitserland wilden we graag terug naar Nederland en hier ons werk voortzetten. Dat deden we onder de naam QWS Netherlands, wat stond voor Quality Watch Service Netherlands. Daarmee deden we tien jaar lang aftersales voor merken als Breitling en IWC. Het bleef echter in ons achterhoofd sluimeren dat we toch ook wel graag een eigen horlogemerk wilden. Twaalf jaar geleden zijn we daarom begonnen met ons merk Grönefeld. We wilden meteen meedoen in de Champions League in horlogeland en begonnen daarom met een vanaf-prijs van € 250.000 exclusief btw.”
Investeren in succes
Het was een bijzonder moment om te beginnen met zo’n exclusief horlogemerk, want het was 2009 en de wereld belandde in een financiële crisis. Door media-aandacht belandde het merk Grönefeld op de Miljonairs Fair, waar het eerste horloge werd verkocht. Maar erg hard ging het nog niet direct met de exclusieve horloges. Daarom besloten de broers om opnieuw te investeren in een betaalbaarder model van zo’n € 40.000.
“Wij kregen het gevoel dat de klant steeds kritischer werd. Het moest allemaal veel unieker worden,” aldus Bart Grönefeld: “We hebben een eigen ‘design language’ ontworpen. Ons uurwerk werd vanaf dit tweede model herkenbaar als Nederlands, want we hebben de vormen van de Amsterdamse klokgevels erin verwerkt en de kleur oranje in ons logo, waar twee broers in te herkennen zijn. Onze ondertitel ‘The Horological Brothers’ versterkt ons merk. Op horlogeforums sloeg dat enorm aan. We wonnen ook de prijs voor de Horloge van het Jaar, best bijzonder als nieuwkomer. Na jarenlang te hebben geïnvesteerd in vier nieuwe bijzondere horlogemodellen begonnen wij het vertrouwen te winnen van de échte horlogeliefhebbers. Na tien jaar stond ons merk Grönefeld echt tussen de namen van gerenommeerde horlogemerken.”
De opvolging
Inmiddels bestaat het bedrijf van de broers uit 15 medewerkers. Heel gestaag groeide de werkplaats, want dat is waar de meeste medewerkers te vinden zijn. Er wordt ook al voorzichtig gedacht aan de opvolging in het familiebedrijf. De zoon van Tim is nu 16 en toont interesse in de technische kant van het horlogevak. Hij is voornemens om in de avonduren de vakschool naast zijn huidige opleiding te gaan doen. Daarna kan hij dezelfde route via Zwitserland volgen als zijn vader en oom hebben gevolgd. De 17-jarige dochter van Bart studeert marketingcommunicatie en evenementen. Dat soort vaardigheden zijn ook nodig binnen het bedrijf, dus wie weet…
Zo komt er voorlopig nog lang geen einde aan het mooie familieverhaal waar de klanten van Grönefeld zo dol op zijn!
Over De Rendtmeesters
De Rendtmeesters is als multi family office gespecialiseerd in de begeleiding van vermogende families en familiebedrijven. Overdracht van vermogen en familieondernemingen naar de volgende generatie zijn terugkerende thema’s in de praktijk. De Rendtmeesters assisteert bij het verantwoord omgaan met bezit, om zo voor meerdere generaties doelen te realiseren en de continuïteit te borgen. De ‘dt’ staat voor Discreet en Toegewijd.
Wilt u meer weten over de verschillende family offices of hoe wij deze rol vertalen? Neem dan gerust volledig vrijblijvend contact met ons op en wij vertellen alles over de mogelijkheden en onmogelijkheden.




