Privacybeleid

De Rendtmeesters, hierna te noemen ‘De Rendtmeesters’ hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. In dit privacy statement geven wij informatie over de manier waarop wij omgaan met persoonsgegevens. We vinden het belangrijk dat wij betrouwbaar en transparant zijn. We gaan dan ook discreet en zorgvuldig om met uw persoonsgegevens en we zorgen ervoor dat elke verwerking van uw gegevens voldoet aan de toepasselijke wet- en regelgeving. Het is mogelijk dat wij ons privacy statement aanpassen als nieuwe ontwikkelingen daar om vragen.

De Rendtmeesters houdt zich in alle gevallen aan de geldende privacywetgeving, waaronder de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Dit houdt in dat wij in ieder geval:

  • Uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in dit Privacy statement;
  • Verwerking van uw persoonsgegevens beperkt is tot enkel die gegevens welke minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;
  • Vragen om uw uitdrukkelijke toestemming als wij deze nodig hebben voor de verwerking van persoonsgegevens;
  • Passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat uw persoonsgegevens zijn beveiligd;
  • Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt;
  • U wijzen op de rechten die u hebt met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

Welke persoonsgegevens verwerken wij?

Wij verwerken de persoonsgegevens die uw aan ons hebt gegeven, bijvoorbeeld in het kader van het downloaden van onze brochure, aanvraag van een adviesgesprek of de samenwerking. Ook verwerken wij de persoonsgegevens die door ons zijn verkregen doordat u gebruik hebt gemaakt van onze website, een contactformulier hebt ingevuld of wanneer u bent aangemeld voor onze nieuwsbrief.

De persoonsgegevens die wij van u verwerken kunnen vallen in de volgende categorieën:

Contactgegevens

Hieronder vallen bijvoorbeeld uw naam, het adres waar u woont en overige contactgegevens zoals uw telefoonnummer en e-mailadres, maar ook uw geboortedatum.

Informatie afkomstig van sociale media

Wij kunnen informatie ontvangen via de door u gebruikte sociale media zoals Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter e.d. Als u bijvoorbeeld met een van deze diensten inlogt op ons netwerk, kunnen wij uw profiel bij genoemde diensten ontvangen. Stelt u een vraag via sociale media? Dan slaan we de gegevens die we ontvangen op bij de gegevens die we al van u hebben. Dit doen we om zo goed mogelijk op uw vraag of opmerking te kunnen reageren en u later persoonlijker van dienst te kunnen zijn.

Soms kunnen we uw sociale media-activiteiten aan die van ons linken. Als u bijvoorbeeld via uw sociale media-accounts openbaar een eigen foto deelt van de samenwerking met De Rendtmeesters met de hashtag #derendtmeesters, dan kunnen we die foto doorplaatsen op onze accounts. Dit doen we niet automatisch, omdat we eerst een selectie van foto’s maken. Bij het doorplaatsen vermelden we altijd uw accountnaam: de foto is immers niet van ons. Wil u dat we uw foto verwijderen? Stuur ons dan een privé bericht via onze accounts. We zullen daar zo snel mogelijk op reageren.
Op het gebruik van sociale media zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIN zijn niet onze voorwaarden en privacyverklaring, maar de voorwaarden, privacy- en cookieverklaring en andere verklaringen van de betreffende sociale media van toepassing. We raden u aan om die zorgvuldig te lezen als u vragen hierover hebt.

Door u aan ons verstrekte gegevens

U kunt informatie met ons delen, bijvoorbeeld door deel te nemen aan een promotionele actie. Wij verwerken ook uw persoonsgegevens als u direct met ons communiceert via e-mail.

Informatie die wij verkrijgen via onze website, apps en andere digitale media
Als u onze websites bezoekt, kunnen we uw IP-adres, type browser, besturingssysteem, uw koopgedrag, transactiegegevens, kortingscodes die u hebt ingewisseld, doorverwijzende website, surfgedrag en apparaat gebruik vastleggen. We kunnen een automatische melding krijgen als u een nieuwsbrief opent of in zo’n nieuwsbrief op een koppeling klikt. In ons Cookiestatement leggen wij uit hoe wij cookies op onze website gebruiken.

Doeleinden van het gebruik

Wij gebruiken uw persoonsgegevens voor een aantal verschillende doeleinden. Dit zijn de volgende.

Het uitvoeren van een overeenkomst

Als u met ons een overeenkomst sluit hebben wij uw contactgegevens nodig. Ook kunnen deze gegevens worden gebruikt voor afspraken. Wanneer u een adviesgesprek aanvraagt, dan verwerken wij uw gegevens om de aanvraag goed te kunnen afhandelen. Denk hierbij aan communicatie rondom uw adres, uw bezoek of een bevestiging vanuit onze website. Hierbij gebruiken we uw persoonsgegevens die u opgeeft bij de afspraak. Deze persoonsgegevens worden door ons in dit geval alleen voor dit doel gebruikt en zijn alleen toegankelijk voor degenen binnen De Rendtmeesters die zich bezig houden met het door u gestelde verzoek.

Het onderhouden van contact

Uw contactgegevens worden bijgehouden in ons klantsysteem en kunnen worden gebruikt voor onder meer het verzenden van nieuwsbrieven, updates, uitnodigingen voor events en het toezenden van informatie die u aan ons hebt gevraagd.

Het verbeteren van onze product- en dienstinformatie en het uitvoeren van gerichte marketingacties

Wij voorzien u graag van relevante informatie. Voor dit doel analyseren wij de volgende gegevens:

Interactiegegevens

Persoonsgegevens verkregen uit contact tussen De Rendtmeesters en u, bijvoorbeeld via onze website.

Gedragsgegevens

Persoonsgegevens die De Rendtmeesters verwerkt over uw gedrag, zoals uw voorkeuren, mening, wensen en behoeften. Deze gegevens kunnen wij bijvoorbeeld afleiden uit uw surfgedrag op onze website, het lezen van onze nieuwsbrieven of doordat u informatie hebt aangevraagd.

Het analyseren van het gebruik van onze website

De gebruikersstatistieken van de website stellen ons in staat een beeld te krijgen van onder meer de aantallen bezoekers, de duur van het bezoek en welke pagina’s van de website worden bekeken. Het betreft de verzameling van generieke gegevens, zonder informatie over personen. De verkregen informatie gebruiken wij om onze website te verbeteren.

Rechtsgrond van de verwerking

Wij verwerken persoonsgegevens alleen indien daar een rechtsgrond voor aanwezig is. De rechtsgronden op basis waarvan wij persoonsgegevens verwerken zijn:

Toestemming

Als we uw toestemming hebben gevraagd om uw persoonsgegevens te verwerken en uw hebt deze toestemming verleend, dan heeft u ook altijd weer het recht om deze toestemming in te trekken. Als u jonger bent dan 16 jaar, moet u eerst toestemming krijgen van één van uw ouders of een wettelijke vertegenwoordiger. Wij vragen uw daarom geen gegevens aan ons te verstrekken als u nog geen toestemming hebt gekregen.

Overeenkomst of in de aanloop tot het sluiten van een overeenkomst

Indien uw met ons een overeenkomst hebt gesloten, verwerken wij persoonsgegevens indien en voor zover dat voor het uitvoeren van de opdracht noodzakelijk is.

Gerechtvaardigd belang

Wij mogen ook persoonsgegevens verwerken als wij een gerechtvaardigd belang hebben en daarmee geen onevenredige inbreuk maken op uw privacy. Zo gebruiken wij bijvoorbeeld uw contactgegevens om u uit te nodigen voor speciale acties of promoties waar uw aan kunt deelnemen.

Verstrekking persoonsgegevens aan anderen

Wij kunnen voor het verwerken van uw persoonsgegevens dienstverleners (verwerkers) inschakelen die – uitsluitend in onze opdracht – persoonsgegevens verwerken. Wij sluiten met deze verwerkers een verwerkersovereenkomst. In deze verwerkersovereenkomst staat onder andere dat de verwerkers uitsluitend op onze instructie handelen en de persoonsgegevens niet voor eigen doeleinden mogen gebruiken.

Wij werken samen met andere partijen, zoals leveranciers. Hoewel we deze zorgvuldig hebben geselecteerd, zijn wij niet verantwoordelijk voor de verwerking van uw gegevens via deze websites. Onze privacyverklaring is daarop niet van toepassing. Uw persoonsgegevens worden niet met derden gedeeld voor commerciële doeleinden.

Fraude

Wij voeren anti-fraudeonderzoek uit. Zo willen we financiële en/of reputatieschade voorkomen als gevolg van fraude. Uw transactiegegevens kunnen worden misbruikt door anderen om te frauderen. Fraudepreventie is dus behalve in ons belang vooral ook in uw belang.
Fraude is een verzamelnaam voor onder andere diefstal, verduistering, valsheid in geschrifte, bedrog en oplichting. Op basis van eigen onderzoek stellen we vast of er sprake is van fraude. Als er inderdaad sprake is van (een vermoeden van) fraude, wordt dit besproken en onderzoeken we de reservering in detail en gaan we over tot extra controle.
Wij verwerken onder andere de volgende gegevens in het kader van antifraudeonderzoek:

  • Uw persoonlijke gegevens;
  • Gegevens met betrekking tot bezoek van onze website;
  • Transactiegegevens;
  • Bankrekeningnummers;
  • Claims.
  • Wij kunnen uw gegevens verstrekken in het kader van strafrechtelijk onderzoek.

Uw rechten

Om ervoor te zorgen dat iemand erop toeziet dat uw gegevens worden verwerkt zoals dat volgens de wet moet gebeuren, hebben we een privacy commissie voor gegevensbescherming. De werkzaamheden van dit team bestaan onder andere uit toezicht houden, vragen en klachten afhandelen en adviseren over de beveiliging en verwerking van uw gegevens.

Iedere persoon kan op basis van de wet bepaalde rechten uitoefenen ten aanzien van zijn of haar persoonsgegevens. Zo heeft u het recht tot inzage, rectificatie en verwijdering van persoonsgegevens. Ook kan u bezwaar maken tegen het gebruik van uw gegevens of vragen dit gebruik te beperken. In bepaalde gevallen kan uw zelfs uw gegevens opvragen en meenemen naar een andere partij. Neemt voor al deze vragen contact op met onze privacy commissie via info@derendtmeesters.nl.

Hoe lang bewaren wij uw gegevens?

Uw persoonsgegevens bewaren wij zolang dat nodig is voor het doel waarvoor wij de gegevens hebben verkregen, tenzij er een wettelijke bewaartermijn geldt. In het algemeen bewaren wij uw gegevens niet langer dan nodig is voor het doeleinde waarvoor we uw gegevens hebben verzameld. Hierna verwijderen of anonimiseren we deze gegevens. Anonimiseren betekent dat we ervoor zorgen dat gegevens niet meer naar u te herleiden zijn.

Beveiliging

Uw privacy is belangrijk, dus we nemen de beveiliging van uw gegevens heel serieus. We hebben verschillende maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat uw gegevens veilig zijn en blijven. Bij de beveiliging van uw gegevens houden we rekening met de eventuele verwerkingsrisico’s van uw gegevens: bijvoorbeeld wanneer deze verloren gaan of onrechtmatig worden gebruikt. Hieronder zetten we een aantal van onze beveiligingsmaatregelen voor uw op een rij:

  • We voorzien onze website regelmatig van automatische veiligheidsscans;
  • Communicatie via de website, e-mail of app vindt veilig plaats;
  • We houden continu in de gaten of er (stiekem) inbraakpogingen worden ondernomen. Wij repareren kwetsbaarheden en nemen maatregelen bij inbraak;
  • We gebruiken de laatste technologieën en software;
  • We hebben veel systemen die met elkaar communiceren. We zorgen ervoor dat we gegevens veilig en gecontroleerd van het ene naar het andere systeem sturen;
  • Wij beschermen onze systemen tegen malware, virussen, cryptoware en hacking software;
  • Alleen medewerkers van De Rendtmeesters die toegang tot uw gegevens nodig hebben om hun werk te kunnen doen, kunnen bij uw gegevens;
  • We loggen pogingen tot inbraak en het gebruik van uw gegevens door onze medewerkers, zodat we kunnen bijhouden wat er gebeurt;
  • Derde partijen die toegang nodig hebben tot uw gegevens zijn verplicht om passende technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen te nemen en hun medewerkers tot geheimhouding te verplichten.

Beveiligingsincident/datalek

Wanneer er sprake is van een beveiligingsincident, denk aan diefstal van een laptop of een hack in onze systemen, reageren wij hier direct op. We onderzoeken of het om een beveiligingslek (zwakke plek in onze beveiliging) of een datalek (verlies of onrechtmatige verwerking van uw gegevens) gaat. Wij zullen beveiligings- en datalekken zo snel mogelijk dichten. Bij een datalek schakelen we binnen 72 uur de Autoriteit Persoonsgegevens in, tenzij het onwaarschijnlijk is dat het datalek een risico oplevert voor uw privacy. Gaat het om een datalek met een hoog risico voor uw privacy (bijvoorbeeld als er veel of gevoelige gegevens zijn gelekt)? Dan zijn we verplicht het lek ook aan u te melden. Heeft u een beveiligingsincident of datalek gevonden bij De Rendtmeesters, stuur dan meteen een mail naar ons via info@derendtmeesters.nl.

Klachten

Als uw klachten hebt over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan, dan kunt u contact met ons opnemen door een mail te sturen naar info@derendtmeesters.nl. Om zeker te zijn dat alleen uzelf toegang krijgt tot uw gegevens vragen we u altijd om ons eerst een kopie van uw identiteitsbewijs mee te sturen.

Wij helpen uw graag met het vinden van een oplossing. Indien dat toch niet zou lukken, dan is het altijd mogelijk om uzelf te wenden tot de Autoriteit Persoonsgegevens.