Broekhuis levert mobiliteit, maar stelt de mens centraal

Geschreven door:
Remco Bakhuis
Gepubliceerd op:
22 Nov 21
Gewijzigd op
23 Oct 2025

Broekhuis is een familiebedrijf dat sinds 1932 in Midden-, Oost- en Noord-Nederland actief is als partner in mobiliteit, met meer dan 50 vestigingen en ruim 1500 medewerkers. Edwin Remijn, derde generatie in het familiebedrijf, is Directeur dealerbedrijven en onderdeel van het vijfkoppige managementteam. Family office De Rendtmeesters ging in gesprek met hem om te horen hoe Broekhuis erin slaagt ondanks hun schaalgrootte nog steeds de mens centraal te stellen.

Van dorpsgarage tot grote speler

Het begon 90 jaar geleden met zijn opa, Hendrikus Broekhuis, vertelt Remijn. Die trad in 1968 toe tot het bedrijf en bouwde het verder uit. “Onze vader was een echte ondernemer, die heeft als opvolger verschillende diensten toegevoegd aan het bedrijf, zoals lease en een zelfstandig schadeherstelbedrijf. Toen wij als derde generatie het overnamen, hadden we de keuze om het klein te houden of om juist flink te groeien. We kozen voor schaalvergroting.”

Van een dorpsgarage in Barneveld, Harderwijk en Ermelo groeiden we uit tot een top vijf-speler in autoland

Ondersteunen van ambities

Het gesprek begint met de vraag wat nu typisch Broekhuis is. De pay-off van Broekhuis is ‘Beweegt mensen’ en dat is ook écht waar het om draait, aldus Remijn: “Auto’s zijn leuk, maar het gaat om de mensen. Om onze collega’s en onze klanten. Daar hebben we onze dienstverlening op ingericht. Tegenwoordig is duurzaamheid een hot item, waar wij ook zeker ons steentje aan bijdragen, maar voor ons zit duurzaamheid ook in hoe je omgaat met mensen. Wij willen dat onze medewerkers zich kunnen door-ontwikkelen, mee kunnen denken en de ruimte krijgen. Dat personeelsbeleid wordt centraal bedacht en ook daadwerkelijk uitgevoerd door onze vestigingsdirecteuren. Er wordt gepolst wie welke ambities heeft en hoe we daar als Broekhuis bij kunnen ondersteunen. We trainen al veel, maar vanaf 2022 willen we dit meer structureren door het aanbieden van trainingen via de Broekhuis Academie. Zo willen we bijdragen aan de ontwikkeling van mensen en ze natuurlijk ook gemotiveerd houden.”

Het bewijs: veel jubilarissen

Dat er bij Broekhuis niet zomaar top-down wordt geregeerd, blijkt wel uit het feit dat veel van de vestigingsdirecteuren heel goed weten hoe de verschillende functies binnen het bedrijf werken. Remijn: “Veel collega’s zijn als zaterdaghulp begonnen met auto’s wassen of verkopen naast hun studie . Daarna werden ze autoverkoper en via opleidingen en werkervaring  zijn ze gegroeid naar een managementfunctie. Dat zijn mooie voorbeelden. We hebben dan ook veel jubilarissen, want mensen blijven lang bij ons werken. Ook als we het bedrijf waar zij werkten hebben overgenomen, want we besteden vanaf het eerste moment veel aandacht aan ze. Als bijvoorbeeld iemand in Enschede een gaaf idee bedenkt, dan delen we dat al snel met de rest van de groep.”

Adviesgesprek blijft nodig

Zelfs met de huidige ontwikkelingen van online verkoop van auto’s ziet Remijn nog volop mogelijkheden voor de persoonlijke touch. Zo heeft Volvo bijvoorbeeld aangekondigd vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s te verkopen, die uitsluitend online besteld kunnen worden. Broekhuis weet ook hierop in te spelen, vertelt Remijn: “Samen met onze klanten bepalen wij welke variant van de auto het beste past bij de behoefte, inclusief design en accessoires. In plaats van dat we de Volvo via ons interne systeem bestellen, doen we het dan online via hun systeem. Voor een dergelijke grote investering is toch een adviesgesprek nodig en daar hebben wij een rol in. De belevingswereld van een showroom en een proefrit kun je immers niet vervangen door een website. Als de klant het wil, komen wij zelfs aan de keukentafel zitten bij ze.”

Geen ongelukkige familieleden

Zelf begon Remijn als 12-jarige aan de benzinepomp, waarna hij via de receptie en autoverkoop op verschillende vestigingen in een managementfunctie verderging. Dat Broekhuis een familiebedrijf is, wil niet zeggen dat je als familie vanzelfsprekend in de directie terechtkomt. “Iedereen doet bij ons waar hij of zij goed in is,” legt Remijn uit. “Ten eerste hebben we daardoor geen glazen plafond en ten tweede voorkomen we zo dat familieleden ongelukkig worden omdat ze op een positie zitten waar ze zich helemaal niet prettig voelen. Veel mensen vinden het verbazingwekkend dat het ene familielid het andere aanstuurt. Maar daardoor zijn we juist een onafhankelijk bedrijf.”

Beloftes waarmaken

Broekhuis neemt klanttevredenheid heel serieus. Dat blijkt ook uit de vier klantbeloften die zij pontificaal op hun homepage hebben gezet:

  • Wij beloven u recht in de ogen te kijken
  • Wij beloven u hoe dan ook te helpen
  • Wij beloven u thuis te laten komen
  • Wij zijn altijd dicht in de buurt

Remijn: “Door dat we dit uitspreken, bieden we onze klanten de mogelijkheid om ons erop aan te spreken als zij het anders ervaren. Dat geeft ons de kans om het goed te maken, want uiteraard gaan er ook wel eens dingen mis. Als er klachten komen, dan lossen we de problemen gewoon op. Dat dit werkt, blijkt wel uit het feit dat ik al een jaar geen juridische zaken meer heb gehad over onze dealerbedrijven. Het loopt gewoon lekker, allemaal omdat we dingen simpel houden en aandacht besteden aan onze klanten en medewerkers.”

De volgende generatie komt eraan

Zijn eigen kinderen zijn nog iets te jong, maar twee neven en een nicht van Remijn werken al wel bij Broekhuis. “Er ligt geen druk op ze. Mijn nicht is bijvoorbeeld één van onze HR-adviseurs. Echt superleuk dat zij het zo goed doet, want we krijgen veel positieve reacties op haar. De meeste mensen weten niet eens dat ze familie is van ons. Zij heeft een andere achternaam, waardoor ze niet direct ‘last’ heeft daarvan.”

De rode draad is duidelijk: ‘Broekhuis beweegt mensen’ is meer dan alleen een pay-off. Het is echt de manier waarop het familiebedrijf geleid wordt.

Over De Rendtmeesters

De Rendtmeesters is als multi family office gespecialiseerd in de begeleiding van vermogende families en familiebedrijven. Overdracht van vermogen en familieondernemingen naar de volgende generatie zijn terugkerende thema’s in de praktijk. De Rendtmeesters assisteert bij het verantwoord omgaan met bezit, om zo voor meerdere generaties doelen te realiseren en de continuïteit te borgen. De ‘dt’ staat voor Discreet en Toegewijd.

Inhoudsopgave

Verschillende vakspecialisten met één missie

Andere artikelen die u misschien interessant vindt

Opvolging binnen familiebedrijven: hoe maak je de juiste keuzes?

Opvolging binnen een familiebedrijf vraagt meer dan overdracht van aandelen of leiding. Het draait om vertrouwen, visie en verbinding tussen generaties. Bij De Rendtmeesters begeleiden we families stap voor stap in dit proces — van het vormgeven van familieafspraken tot coaching van opvolgers en het bewaken van het familievermogen. Zo ontstaat rust, helderheid en continuïteit, nu én voor de volgende generatie.

Artikel lezen

Duurzaamheid en innovatie: De toekomst van familiebedrijven

Familiebedrijven lopen voorop in duurzaamheid en innovatie. Ze denken generaties vooruit en integreren duurzame waarden in hun bedrijfsstrategie — van circulaire productie tot investeren in hernieuwbare energie. De nieuwe generatie neemt het voortouw met frisse ideeën en verantwoord ondernemerschap. Zo bouwen familiebedrijven aan continuïteit, maatschappelijke impact en toekomstbestendig succes. Lees hoe De Rendtmeesters families begeleidt in duurzaam en strategisch vermogensbeleid.

Artikel lezen

Strategische Vermogensplanning: Regie over uw Familievermogen

Strategische vermogensplanning biedt houvast voor families met omvangrijk vermogen. Bij De Rendtmeesters combineren we inzicht, structuur en langetermijnvisie om uw vermogen te laten groeien én behouden. Onze onafhankelijke adviseurs helpen u met regie, continuïteit en overdracht van vermogen – vandaag én voor toekomstige generaties. Lees hoe wij dat doen in onze aanpak.

Artikel lezen