15 jaar De Rendtmeesters: geboren om de klant te helpen

Geschreven door:
Martijn Hendriksen
Gepubliceerd op:
28 Feb 23
Gewijzigd op
23 Oct 2025

In 2023 bestaat De Rendtmeesters 15 jaar. Een mooie mijlpaal, waarover we in gesprek gingen met oprichters Erik Willems en Jeroen Verriet. Hoe begon het allemaal? Hoe groeide het? En wat zijn de plannen voor de toekomst?

hoe het begon

Bank verkocht, bedrijf gestart

Het allereerste begin van De Rendtmeesters begon als een idee in het hoofd van Erik, zo vertelt hij: “De korte versie is dat ik helaas geen kinderen heb en dacht dat ik vanaf mijn 55e het werk zou kunnen gaan doen dat we nu met De Rendtmeesters doen. Ik hoef mijn kinderen niet op te voeden en naar universiteiten te sturen, dus ik had geld over om zoiets te kunnen opzetten. Ik vond het altijd interessant om het totaaloverzicht te kunnen bieden, zodat er kon gebeuren wat er moest gebeuren. Destijds, in 2007, werkte ik bij ABN AMRO en toen verkocht Rijkman Groenink de bank. Daardoor wist ik dat niets hetzelfde zou blijven daar. Zo zijn mijn plannen in een stroomversnelling geraakt.”

Het plan was er dus, maar Erik wilde het niet alleen gaan doen, met het oog op continuïteit. Daarom had hij Jeroen al op het oog om samen mee te starten. Erik: “In 2007 heb ik eerst Jeroens wittebroodsweken afgewacht voordat ik hem vertelde over mijn plan en vroeg om mee te doen. Met zijn tweeën zijn we vervolgens begonnen. Eerst nog met een derde persoon, maar die haakte af twee dagen voordat we naar de notaris gingen. Uiteindelijk hebben we op 1 januari 2009 de eerste cliënten verwelkomd, nadat we op 1 september 2008 uit dienst zijn gegaan bij de bank.”

Minder salesgedreven, meer de klant helpen

Jeroen vult aan: “We kenden elkaar al van ABN AMRO, zijn daar ongeveer tegelijk begonnen. Erik werkte daarvoor bij MeesPierson en ik kwam vers uit de schoolbanken en van stages. Ik wilde graag werken met beleggen, maar merkte gaandeweg dat ik liever op een andere manier daarmee om wilde gaan dan de bank deed. Minder salesgedreven en meer de klant helpen. De ruimte daarvoor werd bij ABN AMRO steeds minder. Ik wilde graag terug naar de passie waarmee ik begonnen ben. Mensen helpen met mijn vakkennis, niet iets verkopen.

Toen de bank werd overgenomen, was dat voor mij het moment waarop ik ging nadenken hoe ik dat vorm kon geven. En ik zat nog maar net in het begin van mijn denkproces toen ik een telefoontje van Erik kreeg. Hij deed zijn plannen uit de doeken en ik wist meteen dat dat precies de uitkomst van mijn eigen denkproces zou zijn. Dus toen zijn we samen de plannen voor De Rendtmeesters verder gaan uitwerken.”

Raar idee

Erik: “Mijn oorsprong als private banker kwam neer op het leveren van maatwerk. Terwijl ABN AMRO een efficiënt concern was met een steeds meer gestandaardiseerd productaanbod. Dat was een verschil van dag en nacht. Jeroen en ik wilden veel klantgerichter werken door te onderzoeken welke behoeften klanten hebben en hoe we daarbij kunnen helpen. Daar wilden we langjarige relaties voor aangaan en een abonnement introduceren. Dat was een heel raar idee destijds.”

Jeroen: “Op die manier wilden we letterlijk naast de klant gaan zitten in een onoverzichtelijke wereld. Die klant heeft iemand nodig die zijn belangen behartigt. Wij waren een van de eerste echt onafhankelijke multi family offices in Nederland, de eerste in Oost-Nederland. Gelukkig zijn er inmiddels meer.”

Erik: “Sommige klanten hadden wel een ‘trusted advisor’ die alles overzag en advies gaf, maar als die omviel dan was er niemand die dat op kon vangen. Dat is levensgevaarlijk natuurlijk. Daarom was onze tweede doelstelling continuïteit bieden voor onze klanten.”

Spannende eerste jaren

In de beginjaren was het echt pionieren, zo geeft Jeroen aan. Die fase zijn we inmiddels wel voorbij, maar het waren wel spannende jaren, aldus Jeroen: “We gaven natuurlijk wel echt bepaalde zekerheden op om De Rendtmeesters te beginnen. Het scheelde ook veel reistijd naar Amsterdam, dat wel. Maar twee weken nadat we ontslag hadden genomen viel Lehman Brothers om en barstte de financiële crisis uit.”

Erik: “Een maand nadat we ontslag hadden genomen werd ABN AMRO genationaliseerd. En wij begonnen een bedrijf in vertrouwen. Er was niet alleen een financiële crisis, maar ook een fiduciaire crisis. Wij dachten als slimme jongens vanuit Arnhem het zelf te gaan proberen. Toen zagen we ook echt de loyaliteit van klanten en de beperkte veranderingsgezindheid. Zij hadden het idee dat ze hun financiën goed voor elkaar hadden en wilden niet zomaar overstappen. Wij moesten eerst bewijzen dat we bestaansrecht hebben. Sommige klanten stapten pas na drie, vijf of zelfs negen jaar over naar De Rendtmeesters. Zij wilden eerst de kat uit de boom kijken. “O, bestaan jullie nog steeds? Dan moeten we eens gaan praten.” Er rust in Nederland nog een behoorlijk taboe op financiën. Men praat er niet over.”

https://www.derendtmeesters.nl/wp-content/uploads/2023/02/DSC2445.jpg

Geen producten leveren

De hele financiële wereld is zowel productleverancier als adviseur. De Rendtmeesters wilde dat los trekken. Jeroen: “Als je onafhankelijk adviseert over een product, dan kan het niet zo zijn dat je zelf de leverancier van dat product bent, vinden wij. Daarom hebben wij banken, vermogensbeheerders en notarissen nodig om die producten te leveren. Maar zij zagen ons in de beginjaren vooral als concurrent. De laatste paar jaar wordt ons gedachtegoed wat meer omarmd, heel voorzichtig. Dat heeft tijd nodig. Uiteindelijk is samenwerking onze doelstelling.”

Erik: “Grootbanken krijgen nu bijvoorbeeld specialistische afdelingen om bedrijven zoals het onze te faciliteren. Want wij weten wel waar Abraham de mosterd haalt. Ze kunnen dus het commerciële praatje overslaan en gewoon meedenken met wat onze klanten willen.”

“Ik ken maar een handjevol klanten die het echt leuk vinden om met hun financiën bezig te zijn. Als ze dat wel leuk vonden, hadden ze zich er zelf wel meer in verdiept. In plaats daarvan zijn ze blij dat wij ze verder helpen zonder dat we verdienen aan de producten die we adviseren. In ons vak is naast IQ ook EQ zeker belangrijk. Het vertrouwen moet er zijn.”

Jeroen: “Onze werkelijke kracht is dat we veel breder kijken dan de specialisten waar we mee samenwerken. Neem bijvoorbeeld de notaris die een testament maakt. Die kan prima vragen hoeveel geld je hebt en waar het naartoe moet. Maar wij weten niet alleen hoeveel het is, maar ook waar je het geïnvesteerd hebt, we kennen de familieverhoudingen en weten welke gevoeligheden er zijn. Dat zijn allemaal zaken waar je rekening mee moet houden als je een testament opstelt. Daarom kunnen wij heel goed de notaris briefen met de informatie die wij hebben.”

Erik: “Wij vragen ook aan onze partners wat hun advies is. Daarna gaan we wikken en wegen om het beste voor onze klant te bepalen. Inclusief fiscaal-juridische vragen. Gaan we het via de bv doen of in privé? Gaat het op eigen naam of op naam van de kinderen? Wat is er nu mogelijk en wat is er niet meer mogelijk? Wij werken voor familiebedrijven met substantiële vermogens die ook de volgende generaties nog moeten dienen. Het geld zit grotendeels in het bedrijf. Daar spelen andere zaken dan alleen puur rendement.”

Klanten goed leren kennen

Voordat je een klant goed kunt adviseren, moet je natuurlijk precies weten hoe de familieverhoudingen liggen en wat de wensen zijn. Elkaar echt goed leren kennen dus. Erik legt uit hoe dat gaat: “Als we voor het eerst in gesprek komen met een nieuwe klant dan doen we veel interviews. Zo maken we een inventarisatie van wie de klant is en wat de klant wil. Dan merk je wel dat veel mensen geen doel voor de lange termijn hebben. Terwijl het toch wel vaak nodig is om over generaties heen te denken. Een heel belangrijk doel van De Rendtmeesters is om de harmonie te bewaken en bewaren binnen families. Sommige ouders zijn bijvoorbeeld bang dat hun kinderen het geld erdoorheen zullen jagen. Maar als dat gebeurt, is er in onze optiek in de opvoeding iets misgegaan. Waarden en normen krijgen de kinderen al hun hele leven mee, als het goed is.”

Jeroen: “Het grappige is dat kinderen het geld juist vaak niet eens uit durven te geven. Zij zijn heel voorzichtig en hebben een sterk verantwoordelijkheidsgevoel.”

Technologie en automatisering, maar met mate

Een relatief nieuw thema waar De Rendtmeesters het met klanten over heeft is cybersecurity. Wat deel je allemaal online en wie kan je social media bekijken? Waar heb je allemaal informatie staan? Daar adviseert het bedrijf beveiligde oplossingen voor. Volgens Erik gaan de veranderingen in technologie en automatisering tegenwoordig heel snel: “Daar kun je defensief actie op ondernemen, maar ook offensief. Bijvoorbeeld inzichtelijk maken welke risico’s je loopt met je investeringen en welke kosten je hebt gemaakt. Dat overzicht kun je tegenwoordig veel sneller maken dan vroeger.”

Jeroen geeft een belangrijke nuancering: “We merken wel dat het een uitdaging is om een goede balans te vinden tussen technologie en automatisering enerzijds en het helpen van de klant anderzijds. Onze band met de klant is zo innig dat geen enkele andere partij daaraan kan tippen. Terwijl je met automatisering meer gaat standaardiseren, iets wat we juist niet wilden toen we De Rendtmeesters begonnen. Voor een deel gaan we er wel in mee in het kader van efficiency. Maar we willen niet die eenheidsworst worden waarvoor we de financiële wereld verlaten hebben. We willen de persoonlijke aanpak en het maatwerk blijven behouden. Dat is een delicate balans en dat zie ik als onze uitdaging voor de komende jaren.”

Toekomstplannen

Maar als er steeds meer mogelijk is met digitalisering, waar zit dan de meerwaarde van De Rendtmeesters in de komende jaren? Daar heeft Erik een duidelijk beeld bij: “Overzichtsanalyses maken zoals wij dat doen kan tegenwoordig veel makkelijker dan 15 jaar geleden. Daar zullen we dus zelf meer toegevoegde waarde bij moeten leveren. Bijvoorbeeld door meer in de data-analyse te duiken, dus uitleggen waarom investeringen beter of slechter hebben gepresteerd.”

Het duiden van de data, het verhaal erachter vertellen, dat is volgens Jeroen het belangrijkste: “Wat staat er nou eigenlijk en vooral wat staat er niet? In promotiepraatjes van productaanbieders staan veel mooie woorden, maar over de risico’s of beperkingen gaat het amper. Terwijl dat voor onze klanten juist waardevol is om te weten. Dat is het grote verschil tussen het leveren van een product en het adviseren van het best passende product. Risico’s zijn helemaal niet eng of erg, maar je moet ze wel kennen om een goede afweging te kunnen maken.”

En hoe zit het met de groei? Wat zijn de doelstellingen op dat gebied? Jeroen heeft daar een mooi antwoord op: “Toen we begonnen met De Rendtmeesters, zeiden we dat we maximaal 100 klanten zouden willen bedienen. Dan konden we efficiënt genoeg werken om er een boterham aan te kunnen verdienen, maar toch nog persoonlijke aandacht en maatwerk leveren. Het grappige is dat de stip op de horizon die we hebben gezet voor ons bedrijf regelmatig bijgeschaafd is qua invulling en toekomstbeeld, maar dat getal van 100 klanten is nog steeds gebleven.”

Erik: “Destijds hadden we aan die 100 klanten andere verdiensten gekoppeld dan nu. De gemiddelde verdienste op een klant is gestegen en die zal in de toekomst nog wel verder stijgen. Dat heeft niets te maken met de omvang van het vermogen overigens. Er zijn klanten met minder vermogen die ons meer betalen omdat zij meer begeleiding nodig hebben. Ook qua facturering werken wij dus met maatwerk. Het gaat ons om de lange termijn.”

Veel trouwe klanten, wel veranderde klantenmix

Van de klanten die in het eerste jaar meteen de overstap maakten naar De Rendtmeesters is na 15 jaar nog minstens de helft klant, zo vertelt Jeroen trots. “In het begin verzorgden we voor onze klanten ‘private banking plus’, dus beleggingsvraagstukken en wat familiaire zaken. Gaandeweg hebben we steeds meer ondernemende families aan boord gekregen. Die hebben een veel breder scala aan vraagstukken. Dat maatwerk vinden wij ook leuk. Laat ons meedenken en goede dingen doen. Maar het blijft wel een mix. We begeleiden ook nog steeds vermogende particulieren.”

Erik stipt een andere kans voor de toekomst aan: “Wij zien daarnaast in de markt een verandering dat wij als multi family office ook single family offices kunnen faciliteren met onze rapportages, analyses en discussie met de familie. Een single family office is heel goed in het IQ-deel, maar voor het EQ-deel kunnen wij ze prima ondersteunen. Op dat gebied willen we ook meer gaan groeien de komende jaren. Familiebedrijven zijn 50% van de economische kracht in Nederland. Daar zit heel veel vermogen. Hoe ga je daarmee om richting de volgende generaties? Mag je het wel van je kinderen vragen om een actieve rol te hebben in het familiebedrijf? Daar zien wij ruimte voor doorgroei de komende 15 jaar.”

Eigen continuïteit

De Rendtmeesters denkt niet alleen aan de continuïteit van klanten, maar is ook steeds meer aan het inzetten op de eigen continuïteit. Jeroen geeft aan hoe: “Door meerdere mensen contact laten hebben met onze klanten en ze ruimte bieden om door te groeien qua kennis en ervaring. Doordat onze klanten specialisten voor zich hebben werken, horen wij ook de antwoorden op vraagstukken waar zij mee zitten. Die kennis en ervaring kunnen wij gebruiken in andere situaties. Zonder dat het standaardisering in de hand werkt natuurlijk.”

Erik: “De juiste mensen aan ons binden is een duidelijke uitdaging. Die hebben we nodig voor onze doorontwikkeling. Naast IQ en EQ heb je ook de AQ nodig, de aanpassingsquotiënt. Hoe goed kun je een soortgelijke situatie herkennen en zo aanpassen dat het de goede kant opgaat voor de klant? Wij geloven dat als je die drie Q’s hebt, dat je accu dan ook opgeladen wordt. Daar krijg je energie van.”

Tot slot een positieve laatste toevoeging van Erik: “Ik zie onze toekomst alleen maar rooskleurig in. Nieuwe medewerkers brengen steeds weer iets nieuws binnen het bedrijf. Zij zijn net zo ondernemend als hun collega’s en zo worden we samen steeds sterker.”

Inhoudsopgave

Verschillende vakspecialisten met één missie

Andere artikelen die u misschien interessant vindt

Opvolging binnen familiebedrijven: hoe maak je de juiste keuzes?

Opvolging binnen een familiebedrijf vraagt meer dan overdracht van aandelen of leiding. Het draait om vertrouwen, visie en verbinding tussen generaties. Bij De Rendtmeesters begeleiden we families stap voor stap in dit proces — van het vormgeven van familieafspraken tot coaching van opvolgers en het bewaken van het familievermogen. Zo ontstaat rust, helderheid en continuïteit, nu én voor de volgende generatie.

Artikel lezen

Duurzaamheid en innovatie: De toekomst van familiebedrijven

Familiebedrijven lopen voorop in duurzaamheid en innovatie. Ze denken generaties vooruit en integreren duurzame waarden in hun bedrijfsstrategie — van circulaire productie tot investeren in hernieuwbare energie. De nieuwe generatie neemt het voortouw met frisse ideeën en verantwoord ondernemerschap. Zo bouwen familiebedrijven aan continuïteit, maatschappelijke impact en toekomstbestendig succes. Lees hoe De Rendtmeesters families begeleidt in duurzaam en strategisch vermogensbeleid.

Artikel lezen

Strategische Vermogensplanning: Regie over uw Familievermogen

Strategische vermogensplanning biedt houvast voor families met omvangrijk vermogen. Bij De Rendtmeesters combineren we inzicht, structuur en langetermijnvisie om uw vermogen te laten groeien én behouden. Onze onafhankelijke adviseurs helpen u met regie, continuïteit en overdracht van vermogen – vandaag én voor toekomstige generaties. Lees hoe wij dat doen in onze aanpak.

Artikel lezen